Subscribe:

Pages

Wednesday 14 December 2011

AGGRESSION IN SPORT (AGRESIF)

Agresif adalah suatu mode komunikasi dan perilaku di mana seseorang mengungkapkan perasaan mereka, keperluan dan hak-hak-hak tanpa memperhatikan atau menghormati, hak keperluan dan perasaan orang lain. kekuatan emosional atau fizikal yang sering digunakan sehingga hak-hak orang lain bahkan tidak dibenarkan ke permukaan. Lain-lain merasa menjadi korban dan hubungan menderita. individu yang agresif cenderung menyebabkan stres orang lain dan mengalami tahap peningkatan stres sendiri, seperti hubungan mereka cenderung bertentangan dan tujuan peribadi mereka tidak sering semua. Sebaliknya, ketegasan melibatkan mengekspresikan keperluan sendiri dan hak-hak-hak tetap menghargai keperluan dan hak-hak-hak orang lain dan menjaga martabat kedua-dua belah pihak. Hal ini menghasilkan hubungan yang sihat dan kepuasan hidup meningkat. ...
Sebuah Panduan Agresi sukan di Sukan..
Hubungan antara sukan dan pencerobohan telah dipelajari secara menyeluruh selama puluhan tahun, tetapi penyiasat masih saja ada pemahaman yang tidak lengkap akan hubungan antara keduanya. Bahawa ada link tampaknya tertentu, dan penyelidik di pelbagai disiplin terus berupaya menyempurnakan pemahaman mereka itu dengan cara yang akan menerangi baik sukan dan masyarakat. Pada separuh pertama abad ke-20, banyak psikolog diandaikan bahawa penyertaan dalam sukan mungkin membolehkan individu untuk melampiaskan kecenderungan agresif mereka. Umumnya, andaian ini muncul dari pandangan bahawa pencerobohan adalah drive dalaman berdasarkan kekecewaan dan / atau naluri.
Namun, kajian yang lebih baru menunjukkan penyertaan-melawan dalam sukan cenderung meningkat pencerobohan individu. Sukan psikolog membezakan antara pencerobohan bermusuhan dan instrumental. Tujuan utama pencerobohan bermusuhan adalah untuk menimbulkan kecederaan fizikal atau psikologi yang lain, tujuan utama pencerobohan instrumental adalah untuk mencapai tujuan yang diluluskan, seperti memenangi permainan. Kedua-dua bentuk pencerobohan boleh dibezakan dengan jelas dalam situasi sukan paling, meskipun tidak selalu dalam sukan ekstrim seperti tinju dan hoki ais. Penyelidikan terkini menunjukkan bahawa pencerobohan instrumental dalam sukan dapat meluas ke pencerobohan bermusuhan di luar sukan, misalnya, atlet laki-laki terlibat dalam kekerasan seksual terhadap wanita.
Sejarah Dari segi sejarah, beberapa berpendapat bahawa sukan dibangunkan sebagai kendala pada pencerobohan, atau sekurang-kurangnya sebagai sarana untuk menyalurkan pencerobohan dalam bentuk budaya diterima. Orang lain telah menyatakan bahawa sukan tidak serta merta meningkatkan pencerobohan, melainkan mencerminkan dan meningkatkan nilai-nilai dominan dan sikap dari budaya yang lebih luas. Namun sekolah lain pemikiran telah mencadangkan bahawa sukan membuat bola moral yang berasingan, berbeza dari dunia nyata, di mana tujuan menang adalah lebih penting daripada Peraturan permainan. Lain menganggap bahawa ketika atlet yang terlalu agresif, mereka overconforming untuk apa yang mereka lihat sebagai diterima dalam sukan.
Display kejantanan, bermain dengan rasa sakit, atau sengaja melukai lawan mungkin "didasarkan pada penerimaan atlet kritis 'dan komitmen terhadap apa yang mereka telah diberitahu oleh orang-orang penting dalam kehidupan mereka sejak mereka mula mengambil bahagian dalam programs.Where kompetitif menang undian di atas segalanya, atlet boleh menggunakan pencerobohan untuk menunjukkan komitmen total untuk sukan atau untuk menang dalam sukan.
Pencerobohan dan Individu Individu yang menyertai dalam sukan tampaknya menunjukkan tahap yang lebih tinggi pencerobohan daripada mereka yang tidak. Namun, ini mungkin kerana sukan menarik orang-orang yang secara alami lebih agresif dari nonathletes. Beberapa sukan lebih mungkin berkaitan dengan kekerasan dan pencerobohan tidak pantas. Ketika memancing, misalnya, peserta sukan kenalan menunjukkan tahap pencerobohan yang jauh lebih tinggi daripada di sports.Research noncontact juga menunjukkan pencerobohan yang dapat memberikan kelebihan pemain ketika digunakan awal kontes, atau mereka mungkin menunjukkan pencerobohan jika mereka gagal dalam sukan . Faktor-faktor lain juga mempengaruhi pencerobohan selama acara sukan. Sebagai contoh, kehadiran pegawai dalam sukan terancang meningkatkan jumlah pelanggaran sejak atlet menganggap itu adalah tugas wasit 'untuk mengendalikan pencerobohan tidak pantas.
Pengajian seni bela diri menunjukkan bahawa penyertaan sukan tidak selalu mempromosikan pencerobohan. Sebagai contoh, satu kajian menunjukkan bahawa di antara 13-to-17-yearold kenakalan, kumpulan yang diajarkan unsur-unsur falsafah menghormati Tae Kwon Do-bagi orang lain, menjaga rasa tanggung jawab, misalnya-bersama-sama dengan komponen fizikal menurunkan mereka pencerobohan tingkat, berbanding dengan mereka yang tidak diajarkan falsafah atau terlibat dalam kegiatan selain dari Tae Kwon Do.
Pencerobohan dan Kumpulan Beberapa sarjana berpendapat bahawa permainan merupakan model kegiatan budaya yang relevan dan memberi peluang terbesar untuk berlatih dan belajar kegiatan ini. bola sepak Amerika adalah model jelas peperangan, misalnya, dengan "laki-laki dalam parit" (linemen ofensif dan defensif), "jeneral lapangan" (gelandang), usaha pasukan untuk memindahkan bola ke "wilayah musuh" dan, akhirnya , penilaian oleh "menyerang" end zone lawan. Pengajian-pengajian lintas budaya juga menunjukkan hubungan positif antara kewujudan sukan agresif dan tersebar luasnya peperangan di cultures.Not khususnya semua sukan sesuai dengan model telefon ini, walaupun. Baseball, sebaliknya, tidak boleh secara terus dihubungkan dengan aktiviti budaya yang relevan tunggal, walaupun berjalan, clubbing, dan melemparkan peluru berpandu semua aktiviti penting dalam sejarah evolusi manusia.
Agresi adalah tepat, bahkan penting untuk berjaya dalam perang, tetapi apa yang terjadi kepada individu dengan tingkat tinggi pencerobohan di masa damai atau ketika tidak ada perang aktif di mana untuk menyalurkan pencerobohan mereka? Baru-baru ini, soalan-masih-kontroversi telah dibangkitkan tentang kekerasan terhadap perempuan. Beberapa kajian menunjukkan bahawa atlet secara tidak proporsional diwakili antara perogol dan lain-lain yang perempuan gangguan secara fizikal. penyelidik lain menunjukkan bahawa sukan menyumbang terhadap dominasi laki-laki dengan menyambung kelelakian dengan pencerobohan diterima sementara meremehkan perempuan dan kegiatan mereka. Beberapa penyelidik percaya bahawa atlet yang tidak adil stereotaip kerana mereka lebih terlihat dan biasanya diadakan untuk standard yang lebih tinggi.
Pencerobohan dan Fan Keganasan Keganasan oleh penonton sukan atau peminat telah menjadi isu yang memprihatinkan cukup. Soccer (persatuan sepak bola) hooliganisme di Inggeris telah menerima banyak perhatian sebagai melakukan konfrontasi kekerasan antara peminat bola sepak Eropah. Apa itu tentang sukan yang menggairahkan penonton untuk pencerobohan kekerasan? Satu teori adalah bahawa hal itu langsung hasil dari mengamati pencerobohan atlet '; lain link ke fans'desire untuk mengembangkan identiti sosialnya sendiri, sepertiga mencadangkan bahawa keganasan penonton adalah semacam ritual. Ubat-ubatan, khususnya alkohol, adalah elemen lain penonton aggression.During umum pada tahun 1995 USNational musim Liga Bola sepak, penonton bola disuguhi tontonan permainan-panjang peminat melemparkan bola salju dan es di pemain, pelatih, dan pegawai di lapangan, serta satu sama lain, selama pertandingan antara New York Giants dan San Diego Chargers. Minuman beralkohol yang kemudian dilarang daripada Giants Stadium untuk permainan rumah seterusnya yang akan bermain di sana. Ubat-ubatan juga telah terlibat dalam agresivitas oleh pemain. Secara khusus, steroid, biasanya diambil diam-diam oleh atlet, tampaknya meningkatkan agresivitas.
Agresi, Sukan, dan Media Massa Instant replay telah membawa sebuah fenomena menarik tetapi sejuk di spectatorship sukan moden. memainkan Scoring atau memainkan menarik atau luar biasa yang lain umumnya diulang. Tapi juga sering dimainkan semula adalah taktik yang melibatkan agresivitas luar biasa, seperti "hit baik" atau sebuah blok down-bidang khususnya dahsyat di sepak bola Amerika. mengulang ini terjadi bahkan ketika bergerak kekerasan mempunyai sedikit kesan jelas pada hasil dari permainan atau tindakan play.Aggressive tertentu yang mengarah pada perkelahian kekerasan nyata-antara pemain-sering dimainkan atau siaran ulang pada acara sukan. Kehadiran tampaknya menikmati pameran pencerobohan dan bahkan kekerasan, sementara pemain dalam sukan ramai yang percaya bahawa bermain agresif adalah instrumental dalam memenangi.
Tepatnya bagaimana sukan dan pencerobohan dihubungkan tidak jelas, tetapi mereka nampaknya berkaitan tertentu. Sukan boleh menjadi salah satu cara untuk mengajar kaum muda bagaimana dan kapan menggunakan bentuk-bentuk kekerasan atlet behavior.Young agresif mengamati perilaku model peranan dan belajar dari interaksi dengan pelatih, orang tua, dan lain-lain. Ini mungkin mempunyai kesan jangka panjang bagi individu dan bagi masyarakat. Bisa ada sukan tanpa pencerobohan meningkat? Kajian menunjukkan sukan yang boleh direformasi sehingga tidak akan selalu menyebabkan peningkatan pencerobohan. Penonton dan pemain kedua akan mengalami sukan dengan cara yang berbeza. Namun demikian, nampaknya bahawa sukan dapat dinikmati tanpa promosi agresif yang tidak tepat.



Keagresifan dalam Sukan
Menjelaskan pengertian keagresifan dalam sukan
Memahami perbezaan antara ketiga-tiga jenis keagresifan dalam konteks sukan.
Memberi contoh yang sesuai bagi setiap jenis keagresifan dalam sukan.

Jenis Keagresifan
Ketara (hostile)
Instrumental
Asertif

Pengertian keagresifan
Baron dan Richardson (1994) – apa saja bentuk tindakan dan perlakuan yang bermatlamat untuk menyebabkan kecerderaan ke atas benda hidup yang lain dan bermotivasi untuk mengelakkan diri dari kecerderaan
Wann (1997) – satu tindakan yang bermatlamat untuk mengakibatkan kecerderaan secara fizikal, verbal atau psikologikal keatas seseorang yang bermotivasi untuk mengelakkan diri dari di cerderakan dan atau perbuatan yang mendatangkan kerosotan kepada harta benda yang berpunca dari kemarahan

Keagresifan Ketara
Merujuk kepada tindakan agrasif yang berpunca dari rasa marah dengan matlamat untuk mencederakan individu lain/objek dengan niat untuk melihat individu tersebut mengalami kesakitan dan ganjarannya pula (kepuasan) adalah melihat individu tersebut terseksa dengan kesakitan yang dialaminya

Keagrasifan instrumentel
Merujuk kepada sesuatu perbuatan dengan niat untuk mencerderakan individu lain bermatlamat untuk mendapatkan faedah atau ganjaran luaran seperti kemenangan, hadiah atau prestij
Individu yang bertindak agrasif tadi melihat tindakan tersebut sebagai “instrumental” (perlu di lakukan) untuk mencapai matlamatnya

Keagrasifan arsertif
Merujuk kedapa penggunaan fizikal atau verbal dengan cara yang di benarkan (mengikut peraturan permainan) untuk mencapai sesuatu matlamat (kemenangan)
Dalam kontek ini, niat untuk mencerderakan individu lain tidak timbul sama sekali.Jika kecerderaan berlaku akibat tindakan arsertif, ia tidak di kira sebagai satu tindakan yang agresif kerana tindakan tersebut di benarkan mengikut peraturan dan tiada niat untuk mengakibatkan kecerderaan pemain lain.

Keagresifan dalam Sukan
Mengenal pasti beberapa faktor penyebab
keagresifan dalam sukan berdasarkan kepada
insiden yang berlaku secara global.

Faktor penyebab
Faktor penyebab keagresifan
Kebangkitan fisiologi – berkaitan rapat dengan suhu persekitaran dan bunyi bising penonton.- menyebabkan permain kurang selesa rimas dan mudah marah.
Persepsi individu yang di kasari – keagresifan akan meningkat jika bakal mangsa merasakan bahawa beliau akan di kasari oleh pihak lawan – akan bertindak dengan cara yang sama


Takut kepada tindak balas yang akan di terima – takut tindak balas yang di terima dari pemain pasukan lawan lazimnya akan mengurangkan perlakuan agresif dalam perlawanan.Bagaimanapun akan sampai satu tahap di mana setiap permain mula mencabar lawannya dan tindakan ini akan menjadikan perlawan akan menjadi lebih sengit – kelakuan agresif meningkat untuk menunjukkan siapa yang lebih hebat – sampai kemuncak jika perlawan tidak di kawal dengan baik.
Perbezaan mata atau jaringan – banyak kekasaran di lakukan oleh pasukan yang sedang ketinggalan
Lokasi perlawanan – pasukan yang bermain di tempat sendiri lebih agresif kerana mendapat sokongan serta menjaga maruah

Keputusan pertandingan – pemain pasukan yang tewas atau tidak berpeluang untuk menang lazimnya lebih agresif
Kedudukan pasukan dalam liga – pasukan yang kedudukan di bawah lebih agresif
Jangkamasa dalam permainan – perlakuan agresif meningkat sejajar dengan peningkatan masa permainan
Penggunaan steroid – peningkatan keagresifan individu yang mengambil steroid

Keagresifan dalam Sukan
Menghuraikan kesan keagresifan
dalam sukan
dari sudut individu, negara dan global.

Kesan pendekatan agersif terhadap individu dalam sukan...
Kita sering terbaca dalam media massa tentang insiden pergaduhan dan tindakan kasar yang berlaku dalam pertandingan sukan. Fenomena tindakan kasar yang dilakukan oleh pemain atau atlet sering dikaitkan dengan sebagai tingkahlaku yang negatif. Tingkahlaku ini dikenali sebagai keagresifan. Wann (1997) mengatakan keagresifan sebagai satu tindakan yang bermatlamat untuk mencederakan secara fizikal, verbal atau psikologi orang lain sebagai cara untuk mengelakkan diri sendiri daripada dicederakan.


No comments:

Post a Comment